Einde van de eerste week

10 maart 2014 - Plettenbergbaai, Zuid-Afrika

Lieve leesbuisvrienden,

Hier alweer deel 3 van onze trip. De eerste week zit er al weer op.

Zaterdagochtend werden we wakker na een heerlijke nacht slapen in een erg mooie B&B. We werden verrast door een behoorlijk stevig ontbijt! Nadat onze magen gevuld waren en de spullen alvast in de auto gezet te hebben zijn we richting de zee gelopen. In Hermanus heb je langs de kust een soort hikingtrail (wandelroute) met prachtige uitzichten op de woeste zee. Van augustus tot oktober kun je hier walvissen vanaf de kust zien die in deze baai aan het paren zijn. Maar….tot onze grote verbazing zei Rianne dat ze een walvis zag! Uiteraard moest ik het eerst zien en dan geloven. We zijn op een uitkijkpunt gaan staan en ineens kwamen ze weer boven. Helaas niet helemaal uit het water springend van vreugde, maar toch, we hebben een walvis gezien. Erg uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. Ook hebben we nog dassies gezien, een soorrt dassen die gewoon rondlopen. Zie foto.

Na een lekker bakkie koffie pakten we de auto richting onze volgende guesthouse in Swellendam. Het is echt een genot om hier auto te rijden. De wegen zijn prima begaanbaar, weinig medeweggebruikers maar de uitzichten zijn werkelijk fantastisch. De hele weg reden we door een gebied wat op de voorgrond heuvels had alla Toscane en daarachter bergen alsof je langs de Alpen rijdt. Rian nam zich telkens voor even te gaan slapen, maar dat is er niet van gekomen J De keerzijde van deze prachtige vergezichten zijn toch wel de townships waar we ook langs reden. Enorme oppervlaktes met honderden vervallen hutjes van allerlei materialen. Overal langs de weg zie je (gekleurde) mensen lopen, of het nu in een stadje is of langs de snelweg. Ook in de middle of nowhere zodat je echt niet kan bedenken wat ze daar doen. Verder zie in Nederland alleen nog lifters in tv programma’s maar hier is dat nog erg in. De meesten wapperen met geld om je te laten stoppen en je mee te nemen. Helaas wilde ik het risico niet lopen dat wij straks langs de weg liepen en moesten liften omdat onze auto gestolen zou zijn, dus hebben we dat maar niet gedaan.

In Swellendam aangekomen checkten we in bij onze volgende guesthouse genaamd: A hilltop country retreat (een heuveltop om je terug te trekken op het platteland) Dat was het ook echt. Swellendam is een stadje waar niet veel te beleven viel, dus hebben we de rest van de dag heerlijk bijgekomen in een enorm verblijf. Opvallend was dat de eigenaar van deze guesthouse een zwarte vrouw was die uit Zimbabwe kwam. Het huis had een heerlijke tuin de door twee honden bewaakt werd. Uiteraard trekken wij deze beestjes blijkbaar aan, want elke keer als we naar buiten liepen stonden onze trouwe vrienden voor de deur! Check de foto’s J De avond en nacht heeft het alleen maar geregend zodat we heerlijk hebben geslapen op het getik hiervan op het dak.

De volgende dag reden we alweer naar onze volgende bestemming, Plettenberg Bay. Eerst hebben we nog even getankt in Swellendam. Als je het tankstation op komt rijden komen er meteen 3 mannetjes naar je auto toe. Je hoeft niets te doen. Ze tanken voor je en maken je auto schoon. Om deze reden gaf ik ze 50 rand fooi (3,50 euro) Ze bedankten me alsof ik ze 100 euro had gegeven en deelden meteen de fooi dat alle mannetjes die mee hadden geholpen.

Plettenberg Bay is een rijk en over het algemeen blank stadje. Nadat je een enorme township voorbij rijdt en in Plettenberg aankomt is het ene huis nog groter dan het andere. Een soort Saint Tropez van Zuid Afrika. Bij aankomst regende het veel dus hebben even de tijd genomen om onze koffers te ordenen, wat boodschapjes te doen en  de wedstrijden van de eredivisie te zien op BVN! J Daarna heerlijk geslapen met de deur open zodat we de zee op de achtergrond hoorden. Heerlijk! Helemaal toen we de volgende morgen wakker werden met de zon op onze bakkes.

Een lekker ontbijt werd geserveerd vanochtend op ons balkon zodat we in het zonnetje konden ontbijten. Daarna zijn we naar Robbenberg Island gereden, een groot natuurreservaat waar je mooie wandelroutes kon lopen. Het is een landtong die de zee in loopt dus de hele route kijk je aan de ene kant het land in en aan de andere kant die ongekend grote zee. Het was een behoorlijk pittige route die veel op en neer ging. Er waren geen aangelegde paden, dus het was lekker klimmen en klauteren. Maar dat was het zeker waard, helemaal toen we een grote zeeleeuwenkolonie op de rotsen zagen chillen! Zie foto’s! Erg grappig op die luie beesten in het wild te zien. Verder hebben we prachtige stranden gezien en enorme zandduinen. Erg divers was het landschap dus. Voor degenen die Rianne kennen, ze heeft af en toe een ongecontroleerde bui, haha. Zo ook deze keer toen ze een tree miste en bijna met haar koppie op de rotsen knalde en dat ze met haar voet achter een steen bleef haken... Af en toe houd ik mijn hart vast met haar, maar we hebben er natuurlijk hartelijk om gelachen nadat mijn hart weer tot rust was gekomen! Het weer was heerlijk vandaag, zo’n 23 graden en volop zon. Rian is redelijk verbrand terwijl we toch elke keer smeren, maar hier lachen ze je uit met factor 20. Maar ja, wie bruin wil worden…J

Erg zichtbaar is dat heel veel zwarte mensen een dienende baan hebben, heel veel housekeeping, tuinmannen of horeca gelegenheden. Zo ook bij iedere parkeergelegenheid zie je zwarte mensen jouw auto” beschermen” en helpen ze je met inparkeren en weg rijden in de hoop dat je ze wat geld geeft. Dit zijn geen officiële banen, maar wordt wel toegestaan door de politie hier.

Morgen vertrekken we richting Addo dat ongeveer 3,5 uur rijden is. Hier verblijven we 2 nachten en zijn van plan een tocht door een natuurpark per paard!!! Te doen. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal bevallen! Daarna slapen we nog 1 nacht in Port Elizabeth van waar we vrijdagochtend richting Johannesburg vliegen.

We horen dat het in Nederland ook lekker weer is, dus we zouden zeggen: hou dat ff vast totdat we weer terug zijn!

Tot het volgende verslag! Liefs ons