Weer terug in Nederland

22 maart 2014 - Vaalwater, Zuid-Afrika

Hoewel we alweer terug zijn in Nederland, toch maar even een laatste verhaal van onze indrukwekkende rondreis door Zuid Afrika. Aangezien we in ons laatste logeeradres geen internet hadden, maar even vanuit ons thuisadres in Nederland!

Dinsdagochtend hadden we de wekker om 05.00 uur gezet aangezien we nog een behoorlijke rit voor de boeg hadden richting onze laatste lodge. Door de vele regen die de afgelopen weken was gevallen moesten we een stuk om rijden omdat een deel van de weg in rook was opgegaan. Om 06.00 uur vertrokken we met een ontbijtpakketje dat we meekregen richting het natuurgebied Welgevonden. Rond 13.00 uur kwamen we aan bij de hoofdingang waar we onze auto neer hebben gezet. Een zeer enthousiaste jongeman, Barend genaamd, pikte ons daar op in een open safari auto. We hadden in het natuurgebied nog een autorit van 1,5 uur voor de boeg. We zagen de lucht al wat betrekken en Barend gaf aan dat we een beetje haast zouden maken. We waren nog geen kwartier onderweg en toen begon het gedonder, zowel letterlijk al figuurlijk! De regen kwam met bakken uit de hemel en in combinatie met de wind hadden we niet echt een droog plekje in de open auto aangezien alles naar binnen waaide. Het was een behoorlijk pittige rit kan ik wel vertellen. We probeerden onszelf nog een beetje te beschermen door een soort regendeken, maar dat kon niet voorkomen dat we allemaal helemaal doorweekt waren. Aangekomen bij de lodge stond een team van 5 mensen klaar om ons op te vangen. De een had paraplu’s voor ons, de ander een lekker warm doekje om de handen en het gezicht even op te warmen, terwijl een derde een heerlijke beker warme chocomel met Amarula voor ons had gemaakt. Onze bagage werd tenslotte door de 4de uit de auto gepakt en alvast richting ons huisje werd gebracht. Na een korte rondleiding hebben we een heerlijk warme douche genomen en waren we gelukkig weer boven Jan. In die tijd werd er een overheerlijke lunch voor ons gemaakt, waardoor we de regen snel vergeten waren. Na verloop van tijd werd het weer droog, maar een safari die middag zat er niet meer in. We konden dus lekker bijkomen en hebben dat ook heerlijk gedaan. Het huisje waar we verbleven was een super luxe. Ee heerlijk groot bed, een groot terras met een buitendouche, een ligbad van waar je zo het natuurgebied in kon kijken. Echt waanzinnig. De lodge stond midden in het natuurlijk gebied zonder omheining, dus de dieren konden zo voor je deur lopen. Daarom werden we ’s avonds ook netjes met een Ranger naar ons huisje gebracht.

De volgende dag werden we om 05.30 gewekt (heerlijk om geen wekker te hoeven zetten J) met koffie en een paar koekjes. Daardoor zaten we om 06.00 uur redelijk fris en fruitig weer in de safari jeep om de dieren eens van dichtbij te bekijken. Het was droog, wat ook een prettige bijkomstigheid was! Na een half uurtje te hebben rondgereden en niet veel dieren te hebben gezien, wilde Barend net wat gaan vertellen over een aantal struikjes die daar groeiden. Ineens zagen we op een meter of 40 afstand van ons 3 leeuwinnen en 1 leeuw liggen. Meteen de motor uitgedaan en foto’s maken. Toen stonden de leeuwen ineens op en kwamen in een heel rustig tempo op ons aflopen. In een open safari auto voel je je dan toch wel even heel klein worden en krijg je het idee dat je hart ongeveer uit de lijf aan het bonken is. Op nog geen 2 meter afstand passeerden alle leeuwen onze auto. Precies ernaast hielden ze hun pas even in en keken ons indringing aan. Whow, wat gaat er dan door je heen! Gelukkig liepen ze daarna weer rustig verder en verdwenen tussen de bossen. Een enorme kicken ervaring was dat! Na lekker ontbeten te hebben kregen we nog een heerlijk full body massage in Zuid Afrikaanse stijl. Heerlijk na al die uren in de auto en de spanningen die we hebben gevoeld.

Om 16.00 uur stond de tweede safari gepland. We reden andere wegen dan in de ochtend en dat kon je merken ook. De weg was niet zo best meer door de regen, dus we werden alle kanten opgeslingerd. Blij dat ik niet met onze huurauto deze route hoefde te rijden. We hebben veel dieren gezien, maar het hoogtepunt was wel de kudde olifanten die een baby olifantje in de groep hadden. Dat hebben we geweten. Nadat ze allemaal de weg hadden gekruist waar we op stil stonden, reden we verder en kwamen toen naast de kudde te rijden. Het begon met een schijnbeweging van een van de olifanten die hard met zijn oren begon te wapperen en er een aantal snelle passen richting onze jeep tegen aan gooide. Snel gaf Barend gaf en reden we een meter of 100 verder. Barend was een bloemetje aan het plukken om ons erover te vertellen toen we ineens een olifant vlak naast ons zagen. Uit reactie keek ik achterom toen ik nog twee olifanten aan zag komen stormen om nog geen 10 meter van onze auto! Barend bedacht zich niet en drukte het gaspedaal helemaal in. Achterom kijkend zag ik een van de olifanten heel dichtbij een boom omver drukken alsof die boom helemaal niet bestond. Wat een kracht hebben die beesten. Al trompetterend liepen we ons een stukje achterna waarna ze gelukkig de strijd staakten. Man, wat een heftige ervaring zeg. Alsof dat nog niet genoeg avontuur was, werd de weg waar we op reden slechter en slechter. Na al een keer vast te hebben gezeten waarna de auto met een aantal hulpmiddelen weer los kwam, was het een half uur voor zonsondergang dan toch echt goed raak. We reden een stuk hele zachte grond in waar de banden helemaal in weg zakten. Een half uur hebben we geprobeerd (ik heb nog achter het stuur gezeten) de auto los te krijgen, maar dat lukte helaas niet. Het begon echt al wat donker te worden toen de ranger alarm sloeg. Vast zitten in een natuurpark vol met wilde dieren is dan echt geen pretje kunnen we wel zeggen, helemaal als een aanvaring met een kudde olifanten net achter de rug hebt. Gelukkig was er nog een andere safari jeep in de buurt die na verwoede pogingen erin slaagde de auto uit de modder te trekken. Heel erg opgelucht waren we kun je je wel voorstellen. Bij terugkomst moesten we even bijkomen van de enerverende dag en de flessen wijn gingen er dan ook goed in! Na lekker gegeten te hebben, kregen we nog wat informatie over de enorm indrukkende sterrenhemel die je daar hebt. Ook hebben we nog met een sterrenkijker de maan van dichtbij kunnen zien. Moe en voldoen gingen we ons bedje in om ons op te maken voor de laatste dag. Weer om 05.30 gewekt met een bakje koffie. Daarna nog een safari gedaan waar we nog een viertal neushoorns hebben gezien. Dit dier konden we dus ook weer van ons lijstje af strepen. Daarna ons laatste ontbijtje gekregen en om 11.30 werden we weer richting de ingang van het park gereden waar onze auto stond. Om 17.30 kwamen we aan op het vliegveld van Johannesburg om de auto in te leveren. Met de wetenschap dat de vakantie toch echt over was zijn we lekker bij een hotel gaan eten en konden we rond 23.30 het vliegtuig in. We hebben een goede vlucht gehad en zijn gisteren rond 10.00 uur geland. Onze lieve vrienden Jan en Jeanine stonden ons zeer enthousiast op te wachten, waar we heel blij mee waren!

Nu weer thuis de wasjes aan het doen, boodschapjes halen en bijkomen van een enorm enerverende vakantie. Maandag weer aan het werk, maar dat duurt gelukkig nog 2 dagen!

Voor herhaling vatbaar??? Zeker weten!!

Liefs ons