De eerste dagen in Zuid Afrika

5 maart 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zo, wat een begin van onze super reis door Zuid Afrika. Pim, piloot bij KLM en vrienden van onze buren, had geregeld dat we tijdens de vlucht een kijkje mochten nemen in de cockpit van ons vliegtuig. Echt een unieke ervaring kunnen we jullie vertellen, helemaal omdat men niet zo scheutig is met mensen in de cockpit na gebeurtenissen als 9-11. Echt een hele ervaring als je in zo’n enorm voertuig eens naar voren kijkt (in de toekomst zoals Rian het noemde haha) in plaats van alles op zij zien. Na een goede vlucht met weinig turbulentie kwamen we rond 23.00 uur aan op het vliegveld van Kaapstad. Netjes stond een meneertje te wachten met een bordje waar onze namen op stonden. Nadat we eerst in de verkeerde taxi waren geloodst en weer terug werden gefloten door de manager van de taxi’s werden we in de goede taxi gezet en kwamen rond 0:00 uur aan in onze eerste lodge. Opgevangen door een ongekend vrolijke Canadees, Murdock genaamd die half Nederlands sprak, verwelkomde ons met de woorden: Welkom thuis! Haha. In de 20 minuten die volgden werd de hele B&B aan ons getoond. Van het zwembad tot de koelkast helemaal vol met bier, wijn etc. Daarna zijn we lekker gaan slapen aangezien het een lange dag was geweest. De volgende morgen kregen we een heerlijk ontbijt voorgeschoteld, buiten op het terras. Vers fruit, vers brood en verse koffie lieten we ons heerlijk smaken. Maarten, de eigenaar van de B&B nam vervolgens uitgebreid de tijd om alle inns en outs over Kaapstad met ons te delen. Nadat hij een taxi had besteld stonden we 12:30 klaar bij de haven om met een veerboot naar Robin Eiland te varen. Onderweg nog dolfijnen gespot die langs de boot meezwommen. Echt heel vet. Vervolgens hebben we een tour gevolgd die ons door Robin Eiland loodste met een bus. Van de gevangenis waar Mandela en een groep andere politieke gevangen hebben gezeten tot de huisjes en ziekenboegen waar alle mensen met Lepra werden verzorgd, verstoten van de buitenwereld. Verhalen verteld door mensen die er zelf gevangen hebben gezeten en alles hebben meegemaakt. Dat blijft wel even door je hoofd rondspoken. Die avond zijn we heerlijk uit eten geweest in wat in Nederland wel een sterrenrestaurant zou zijn. Daarna voldaan ons bedje weer in. Vandaag, 5 maart, hebben we onze huurauto opgehaald. En toen….links rijden!! Heel apart kan ik wel vertellen als je dat nog nooit gedaan hebt. Constant je aandacht erbij houden in echt een must! Alles in spiegelbeeld doen is best apart, helemaal met een schakelauto! Maar we hebben het gered. Eerst zijn we de tafelberg opgegaan met de kabelbaan. Nu ben ik niet zo’n fan van kleine ruimtes en als je dan met 50 man in zo’n lift staat die ook nog eens rond draait (kan me nog zo’n bar herinneren Jantjuh Mulder? ;), dan voel je je niet zo heel stoer kan ik je vertellen! Maar het uitzicht is echt fenomenaal. Het is zeker niet voor niets een van de 7 nieuwe wereldwonderen. Het was vandaag ook nog eens strak blauw! Na hier een uurtje te hebben rondgewandeld zijn we op weg gegaan naar Kaap de goede Hoop. Maar uiteraard niet voordat we even verdwaald waren en we door een grote township reden. Er word je hier streng afgeraden om door townships te rijden en we kwamen erachter waarom. Wat een ongekende armoede is dat. Als westerling wordt je meteen met beide benen op de grond gezet. Heel veel kleine hutjes waarbij je je niet kan voorstellen dat er hele families in wonen. Het liefst zou je uitstappen en deze mensen helpen. Helaas is de realiteit dat deze mensen helpen heel lastig is. Bewustwording van alles wat wij hebben en hoe oneerlijk het is verdeeld in de wereld vindt meteen plaats. Erg om te merken dat het op veel plekken schrijnend is gesteld met de menselijkheid op deze wereld.

De route naar Kaap de goede Hoop was een hele mooie, langs de kust. We kwamen onderweg hele troepen bavianen tegen die vrij brutaal zijn. Ze zaten gewoon op het dak van auto’s. Overal stonden er bordjes waar stond dat dit wilde en brutale beestjes waren die gek zijn op alle etenswaren. Niets eten dus als je de auto uitging, was het advies. Dat hebben we netjes opgevolgd. We hebben wat mooie foto’s genomen bij Kaap de goede Hoop en gingen toen richting Simon Town, het paradijs van, jaja, de Pinguïns! Nadat een jaar of 60 geleden er nog maar 2 pinguïn paren over waren, zijn dat er nu honderden, zo niet duizenden. Gewoon, op het strand lekker chillen, elkaar klieren, stoer doen voor de vrouwtjes of gewoon lekker zwemmen. Echt een super belevenis! Vanavond zijn we lekker uit eten geweest en nu ben ik dit verhaal aan het schrijven. Morgenochtend vertrekken we naar Jolanda van der Valk die vlakbij Kaapstad woont. We zijn uitgenodigd om echte Zuid Afrikaanse cultuur op te snuiven. We zijn heel benieuwd en laten ons verrassen! Rian is haar tandjes aan het poetsen hoor ik, dus ik duik ook zo lekker in bed! De bed & breakfast waar we logeren is echt grandioos! Murdock, die ons welkom thuis heette, had het aan het rechte eind. Ze regelen alles voor ons, taxi’s, restaurants, tips, uitstippelen van routes, noem maar op. Hopelijk komen de rest van onze lodges bij deze gastvrijheid in de buurt! :)

P.S. als je de verhalen wil volgen kun je een reactie geven en je aanmelden zodat je een berichtje krijgt als we weer een verhaal plaatsen!

Trusten en liefs ons

1. Amber:
    6 maart 2014
    Wow, wat een verhaal meteen :-) Leuk om even tussendoor op het werk te lezen! Geniet! X
  2. Familie tokkie (nr 57):
    7 maart 2014
    Waanzinnig! Goed grschreven chris!
  3. J&J:
    7 maart 2014
    Wanneer komt de volgende update??? We willen lezennn!! :-)