Deel 2 van onze reis

7 maart 2014 - Hermanus, Zuid-Afrika

Goedemiddag allen,

Wegens daverende reactie hierbij dan deel 2 van onze reis rond Zuid Afrika. :)

Helaas werd Rian na het posten van deel 1 (woensdag) wat ziekjes en kreeg enorme last van haar buik. Waarschijnlijk heeft het eten haar parten gespeeld en mocht ze dat in de nacht bekopen. Om 02.30 zaten we rechtop in bed te bedenken wat we konden doen. Na een tijdje zakte haar buikpijn wat weg en konden we nog wat slapen. Vanaf vanmiddag gaat het eigenlijk pas weer wat beter, maar ondanks deze tegenslag hebben we toch behoorlijk genoten van ons volgende verblijf.

Donderdagochtend reden we rond een uur of 10.00 (opletten, nog steeds links van de weg rijden Chris :)) richting Jolanda van der Valk en haar verloofde Reuben om een dagje door te brengen. Om 11.00 uur kwamen we aan bij een erg leuk appartementencomplex en werden we verwelkomd door Jolanda, Reuben en twee vrienden van hen, Cait en Henri. De taal die we spraken was vooral Engels maar ook Afrikaans en Nederlands konden we met elkaar communiceren. Voor Rian en mijzelf was het weer een goede les om continu Engels te spreken en je merkt dat je na nog geen 24 uur al Engels gaat denken. Zo snel pas je je aan.

Zoals een goed Zuid Afrikaan betaamd, zijn we meteen richting Stellenbosch, het grootste wijngebied in Zuid Afrika waar ongeveer alle wijnen vandaan komen, om lekkere wijnen te proeven. Gelukkig had ik goed gegeten, want wat een lekkere wijnen hebben ze! We zijn in totaal naar 2 wijnmakerijen geweest. Foto’s volgen nog. Voor 20 rand (ongeveer 1 euro en 30 cent) mochten we ieder 6! wijnen proeven. Het zijn natuurlijk geen hele glazen, maar bij elkaar wel minimaal 2 volle glazen! Echt spotgoedkoop dus! Uiteraard hebben we wat wijntjes gekocht maar die hebben we laten liggen bij Jolanda, dus geniet er lekker van Jolanda en  Reuben! Na de twee proeverijen zijn we weer richting Durbanville gereden waar Jolanda woont. Helaas moest Reuben werken, dus die ging vanuit de laatste proeverij meteen door naar zijn werk. We bleven dus met z’n 5 over en hebben lekker gechilled in het appartement.

Om 18.00 uur ging plotseling de krach (Afrikaans voor elektriciteit) eraf in het hele gebied. Dus ook de pinautomaten, restaurants en winkels zaten zonder stroom. Door problemen met de levering van elektriciteit heeft de overheid bepaald dat vanaf nu om de dag 3 x 2,5 uur de stroom eraf ligt!! Uiteraard lieten we ons niet kennen en zijn heerlijk uit eten geweest, waarbij in het eerste uur het restaurant geen stroom had waardoor we praktisch in het donker zaten! Na een uurtje hadden we weer stroom en hebben heerlijk gegeten. Nogmaaals, de prijzen zijn hier echt laag. Met z’n 5-en gegeten van pizza’s salades, tapas en best wat wijntjes en cocktails moesten we 400 rand (nog geen 30 euro) afrekenen. We gaven onze serveerster 50 rand (3,5 euro) fooi waarop ze reageerde alsof we haar maandloon hadden verdubbeld en bedankte ons heel enthousiast door een extra rondje overheerlijke drankjes (shots) te brengen. Het blijft bijzonder om het leven hier te vergelijken met een land als Nederland.

Daarna zijn we lekker gaan slapen en vanochtend hebben we lekkere broodjes gehaald en ontbeten. Onderweg naar de supermarkt stond een groepje zwarte mannen die uit het niets ineens achter een auto aan renden en elkaar met schouders bewerkten tijdens het rennen. Ik keek natuurlijk heel verbaast, waarop Jolanda uitlegde dat die mannen daar altijd staan te wachten op eventueel werk. Er rijden dus pick-up auto’s langs die plekken van mensen die werk voor hen hebben. Het is wie het eerst komt, wie het eerst maalt en ze kunnen niet allemaal mee om te werken. De chauffeur geeft dus aan hoeveel mannen hij nodig heeft en dan begint het “gevecht”. De snelsten kunnen dan voor de dag gaan werken en de rest hoop op een ander of blijft gewoon de hele dag wachten. Nogmaals een reden om in Nederland zo dankbaar te zijn als je een baan hebt. Dit land maakt dat je heel anders gaat denken over de manier waarop alles in Europa reilt en zeilt. Wat wij in overvloed hebben met elkaar, daar vechten ze hier elkaar de tent uit om maar brood op de plank te krijgen.

Na het ontbijt hebben we de spullen weer in de auto gehesen en zijn naar Hermanus gereden, een rustig havenplaatsje waar we heerlijk aan het relaxen zijn. De eerste dagen was het programma erg druk, dus een dagje relaxen doet ons erg goed. Rian voelt zich weer een stuk beter! We zitten in een heerlijke B&B (zie foto’s) waar alles weer tip top in orde is. Het heeft een mooi zwembad en een erg mooie appartementje met ligbad, tv, minibar en noem maar op. Straks gaan we even wat boodschapjes doen en vanavond rustig aan. Morgenochtend gaan we eerst een mooie klifwalk (wandelroute) doen na het ontbijt en vertrekken morgen naar Swellendam, een plaatsje met veel Nederlands historie! We zijn erg benieuwd!

Baia danki voor de leuke reacties en tot het volgende verslag!

Liefs ons

1. Jolanda:
    Julle ook baie dankie, ons almal het dit baie geniet! Mooi bly ;-) X0X
  2. Jolanda:
    7 maart 2014
    Julle ook baie dankie, ons almal het dit baie geniet! En baie dankie vir die wyn! Mooi bly ;-) X0X
  3. GC Petersen:
    7 maart 2014
    Super om te lezen wat jullie allemaal meemaken. We lezen niets meer over je enkel Chris. Dus dat gaat helemaal goed hopen we. Gelukkig dat Rianne zich ook weer beter voelt. Genieten dus!!!
  4. Chris:
    7 maart 2014
    Graag gedaan Jolanda. Met enkel gaat het redelijk pap. Voel hem nog wel en hij is nog wat dik maar prima te doen!
  5. Esme:
    8 maart 2014
    Superrrr mooi! Leuk om te lezen, ga vooral door met schrijven -:)

Geniet ervan! Dikke kuss Esme
  6. Tineke:
    10 maart 2014
    Hoi, wat leuk om jullie blog te lezen! Wij zijn nu in Amerika en hebben hier veel gereisd, dus lees dit nu pas.
    Zuid Afrika is echt baie pragtig! Wat goed dat jullie toch een paar walvissen hebben gespot! Ik weet niet hoe lang jullie er nu nog zijn, geniet vooral van dat mooie land!

Groetjes, Tineke
  7. Tineke:
    10 maart 2014
    Hoi Rianne en Chris,

Wat leuk om wat van jullie te horen en gweldig dat jullie toch een paar walvissen hebben gespot! Zuid Afrika is baie pragtig, geniet ervan! Groetjes vanuit Amerika, Tineke